‘Denk ook vanuit de ander en niet alleen vanuit jezelf’

0

In de serie aanstekelijk werkgeverschap dit keer Timo de Regt, algemeen directeur van STAN Partners en PDZ Uitzendbureaus. “Kijk, goed werkgeverschap daar doet iedereen aan. Maar wat betekent dat dan? Je moet het wel echt lading geven.”

Dit artikel is geschreven door Ellen Nap voor Flexmarkt magazine

Het hoofdkantoor in Zaandam is de plek waar Timo de Regt meestal de dag start, maar hij gaat graag naar klanten en vestigingen. “Want dan houd je connectie met de mensen”, aldus de directeur van PDZ Uitzendbureau, dat 14 vestigingen telt. “Ik vind het leuk om te zien en voelen wat er gebeurt bij de mensen op de vestigingen. Dan kom ik hier, in Amsterdam op de Scheldestraat, en zie ik die wegwerpbekers van de koffie to-go. Dan hebben we het over het nieuwe beleid van wegwerpbekers. Dat levert meteen een idee op voor herbruikbare koffiebekers om weg te geven.”

Aandacht voor elkaar

In datzelfde gesprek checkt De Regt ook hoe het met de mensen gaat. “Hoe ze bijvoorbeeld door de vakantieperiode zijn gegaan en of ze nog vragen hebben. Ik ben graag met de mensen bezig in plaats van de Excel-sheets. Getallen zijn ook belangrijk, maar dat is niet de hoofdtaak.” Waar het hem om gaat is dat je even contact maakt en aandacht hebt voor elkaar. “Dan hou je feeling met elkaar. Dat heeft ook met toegankelijkheid van jou als werkgever te maken.”

Bio Timo de Regt

Ruim 16 jaar is Timo de Regt algemeen directeur/ceo van STAN Partners en PDZ Uitzendbureau, dat als werkmaatschappij onder eerstgenoemde valt. Voor die tijd was hij een kleine twee jaar commercieel directeur van PDZ. De Regt startte zijn carrière in de flexbranche bij detacheerder Brunel als accountmanager, en later salesmanager.

 

Goed werkgeverschap

Als algemeen directeur van STAN Partners, de holding waar PDZ Uitzendbureau onder valt, is De Regt verantwoordelijk voor zeven werkmaatschappijen (zie kader), waaronder dus PDZ. De 14 vestigingen zitten in het midden en westen van het land. Ze richten zich op de volle breedte van de markt, van zorg en techniek tot productie en retail. Toegankelijkheid als werkgever is een terugkerende term in het gesprek. “Goed werkgeverschap betekent dat je altijd ook vanuit het perspectief van de ander denkt en niet alleen vanuit jezelf”, zegt De Regt. Het moet namelijk wel echt lading hebben. “Kijk, goed werkgeverschap daar doet iedereen aan. Maar wat betekent dat dan? Voor mij betekent dat bijvoorbeeld als het om je flexkrachten gaat, je ze goed moet voorlichten over alle cao-wijzigingen die er zijn. Want die flexkracht heeft vaak geen idee en de tekst kan best ingewikkeld zijn.”

Timo de Regt STAN partners
Timo de Regt

Informatieplicht

Ook als de interesse er bij de uitzendkracht niet is, moet je je in ieder geval aan je informatieplicht houden en het zo duidelijk mogelijk maken, vindt De Regt. “Dat betekent ook dat je het doorvertaalt naar je opdrachtgever. Iemand die via ons werkt, moet je veiligheidsmaatregelen garanderen en je moet hem of haar goed onboarden. En hoe kun je een kracht doorontwikkelen in plaats van iemand alleen maar te zien als tijdelijk voor ziek en piek? Want dit is ook de schil waar je uiteindelijk nieuwe werkkrachten uithaalt. Dus daar zijn we met elkaar over in gesprek.”

Sturen op doorstroom

Dat is ook wat je je interne medewerkers moet leren, zegt De Regt: dat een uitzendkracht niet alleen een kracht is die een plaats inneemt en een opdracht vervult, maar ook iemand is die je op dat moment een ‘enorme maatschappelijke push geeft’. “De eerste evaluatie is altijd vanuit protocollen voor kwaliteit en veiligheid. Veel leuker is ook te vragen hoe iemands eerste werkdag was. Hoe hij is ontvangen en hoe hij bijvoorbeeld heeft geluncht. Vanuit daar kun je mensen ook verder helpen.”

Zowel het interne als externe werkgeverschap benadert De Regt vanuit drie invalshoeken, zo laat hij aan de hand van het strategisch plan van PDZ zien. Vanuit diversiteit en inclusiviteit, leren en ontwikkelen en vanuit duurzame inzetbaarheid. “Als werkgever vind ik dat je moet sturen op doorstroom. Nu gebeurt dat heel erg op instroom. Veel campagnes worden gemaakt om nieuwe mensen aan te trekken. Als ze er eenmaal zitten, gebeurt er niet zo veel meer. Dus naast het verslappen van de aandacht, zie je ook de investering in het ontwikkelen van mensen verslappen. En ja, op een gegeven moment gaan mensen bij je weg en kun je niet voorspellen wanneer dat zal zijn.”

PDZ en STAN partners

Uitzendbureau PDZ is een van de zeven werkmaatschappijen van STAN Partners, die elk eigen dienstverlening bieden. Naast PDZ Uitzendbureau zijn dit Teamflex Personeelsdiensten, Louter Recruitment, Loopbaan.nu, STAN Opleidingen Personeeldeler.nl en Flexcellens.

Diversiteit en inclusiviteit

Je hebt dus, zoals eerder gezegd, te denken vanuit de ander en het gesprek te voeren. Neem diversiteit en inclusiviteit. “Daar heb ik zelf intern ook mee te maken. We hebben een grote groep intercedenten die onder de 25 jaar is. Hardcore millennials die anders opgegroeid zijn dan ik en dus echt anders denken.” Hij vindt het interessant om te zien hoe zich dat verhoudt, zegt De Regt met een glimlach. Ze hebben een heel andere manier van met elkaar omgaan, hoe ze feestjes vieren en hun dag invullen. “Dan kun je denken: ga toch weg met je purpose, ga eerst maar eens een vak leren. Maar wat ik daar als mens van vind, maakt niet uit. Feit is dat ik ermee te maken heb op de vestigingen en dat ik dus andere faciliteiten moet aanbieden.” Het betekent allereerst openstaan en luisteren. “Het is luisteren, observeren, praten en zorgen dat de connectie ontstaat.”

Ik zal nooit een close friend worden. Dat hoeft ook niet, maar je moet wel toegankelijk zijn

Toegankelijk zijn

Als mensen nieuw binnenkomen, hebben ze altijd eerst een trainingsdag met De Regt. Hij vertelt ze waar STAN Partners en PDZ voor staan en wat de visie van het bedrijf is. “Het is een eerste aanzet naar het samenwerken. Ik zal nooit een close friend worden. Dat hoeft ook niet, maar je moet wel toegankelijk genoeg zijn om elkaar te begrijpen. Dat vraagt iets meer investering van mij als werkgever dan van de andere kant.”

‘Een vestiging is leuk en gezellig’

Dat is ook de reden dat ze dit soort ‘winkels’ nog hebben, zegt De Regt wijzend om zich heen op de Amsterdamse vestiging van PDZ. “Het is helemaal niet efficiënt en het is duur, maar het is wel leuk en gezellig. Hier heb je winkeltjes in de buurt, de traiteur zit om de hoek. Het is hier dus heel gezellig tijdens de pauze. Dát heeft ook te maken met werkgeverschap, dat je een leuke plek hebt. Het hoeft niet alleen maar efficiënt te zijn.” Zo mogen mensen bij PDZ ook honderd procent thuiswerken. Maar de meeste medewerkers geven de voorkeur aan werken in teamverband op de vestiging, zegt De Regt. Die geen cultuur van controle wil. “Want dan moet ik het ook in de gaten gaan houden.

Tegelijkertijd zeggen we ook dat als je thuis wil werken om voor de kinderen te zorgen, het niet werkt. Daar moet je dus ook het gesprek over hebben. En dat snappen mensen. Want we geven ze ook mee dat je thuisplek gewoon je thuisplek is en dat je daar dus niet hoeft te werken. Dat is ook goed werkgeverschap: vrij is gewoon vrij.”

Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling

Terug naar het sturen op doorstroom: hoe doet De Regt dat met zijn eigen mensen? “Medewerkers krijgen veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Ook stimuleren we ondernemerschap van binnenuit.” Zo krijgen mensen ruimte om zelf hun opdracht, binnen de grotere bedrijfsstrategie, vorm te geven. “Bijvoorbeeld een nieuwe markt ontwikkelen of de gemiddelde contractduur van drie naar negen weken opschroeven. In onze branche is vaak alles al gedicteerd en worden mensen op kerngetallen afgerekend. Ik vind het interessanter om met mensen te spreken over wat ze willen bereiken en waarom. Laat maar visie en strategie zien.”

Carrièreperspectief

Het liefst gaat hij met iemand in zee voor vijf tot tien jaar. “Om mensen carrièreperspectief te geven, maar ook omdat er dan een samenwerking ontstaat.” Staat dat niet haaks op wat de gemiddelde millennial wil? “Nee, dat ligt echt aan de ontwikkeling die jij biedt. Als je iemand voor vijf jaar bij je wil houden, moet je zorgen dat je je medewerker meeneemt in zijn ontwikkeling.” Mensen handelen tegenwoordig wel sneller, maar iedereen heeft volgens De Regt behoefte om ergens bij te horen. “Die basiswaarden zijn nog hetzelfde. Dat zie ik ook aan mijn eigen kinderen. De dromen die wij als jongelingen hadden zijn hetzelfde, alleen hoe de huidige generaties het doen, is fundamenteel anders.”

Platform Leven Lang Ontwikkelen

STAN Partners, moeder van PDZ Uitzendbureau, heeft vorig jaar een belang van vijftig procent genomen in het platform Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Dit is een online platform dat werkgevers middels een dashboard de ontwikkeling van (potentiële) werknemers laat zien. “Het past in onze visie om te investeren in loopbanen van mensen, zowel onze eigen mensen als flexkrachten”, zegt De Regt. “Het idee is inzicht te hebben wat er gebeurt met mensen, zodat we ook kunnen voorspellen wat ze doen. Via digitale technieken kunnen we loopbanen voorspellen. Aan de andere kant hebben we assessments voor drijfveren en keuzes. Dat matchen we met vacatureprofielen voor de middellange termijn. Daar helpen we organisaties bij te vinden. Ook helpen we organisaties door inzicht te geven in de doorlooptijd van een medewerker en de oorzaak daarvan. Dat kan voor de hele organisatie, maar ook voor een bepaalde afdeling.”

Over Auteur

Reageer