Hooijmeijer start nieuwe bureau Flexitalent

0

Menno Hooijmeijer startte dit voorjaar met Flexitalent. Met dit nieuwe bureau richt hij zich op moeilijk vindbare technici in en rond de Drechtsteden. “Ik wil kandidaten het liefst voor tien jaar of langer binden.”

Naam: Flexitalent
Oprichter: Menno Hooijmeijer
Nieuw in de branche? Nee, Hooijmeijer werkt al vijftien jaar in het vak, onder andere als vestigings- en salesmanager bij Creyf’s en OTTO Workforce.
Gestart: Februari 2017
Personeel in dienst: Nee

Technici zijn schaars, dat is bekend. En volgens Hooijmeijer is de krapte ook al voelbaar in de productie en logistiek. “Kandidaten aan je binden is daarom belangrijker dan ooit, maar niet alle bureaus kunnen dat goed. Het begint al bij het lezen van cv’s. Veel personeelsmanagers zoeken een schaap met vijf poten en staren zich blind op eisen aan ervaring en opleidingen. Ik adviseer vaak een schaap met vier poten aan te nemen en dat vijfde eraan te kweken met training en coaching.”

Detacheren

Hooijmeijer kiest dan ook een grotere visvijver dan zijn concurrenten. “Ik zoek op sociale media, maar ook op bijeenkomsten op scholen, sportverenigingen en netwerkevenementen. Als ik daar kandidaten ontdek in wie ik potentie zie, probeer ik ze voor lange tijd te binden door ze een contract aan te bieden en ze te detacheren. Trainingen en bonussen horen daarbij. Als ik in kandidaten geloof, wil ik ze het liefst voor tien jaar binden. Of nog langer.”

Hoger segment

De kandidaten van Flexitalent hebben mbo- tot en met hbo-werk- en denkniveau. “Vanwege de schaarste daaraan halen veel concurrerende bureaus technici uit het buitenland, maar ik richt me uitsluitend op kandidaten die vloeiend Nederlands spreken. In de praktijk zijn dat altijd mensen met een Nederlandse achtergrond. Daarmee zit ik in een hoger segment van de markt. Denk aan functies als shiftmanagers, hardware engineers, werkvoorbereiders, calculators en assembleurs.”

Oorzaak schaarste

De oorzaak van de schaarste van dit soort werknemers is al vaak geconstateerd: de aanwas stokt. “Door de crisis zijn veel bedrijfsscholen gesloten. Dat heeft tijdelijk voor extra kandidaten op de markt gezorgd, maar op lange termijn knijpt het de aanwas af. Tegelijk zijn de technische mbo-opleidingen te breed om scholieren goed voor te bereiden op de eisen van het bedrijfsleven. Tel daar een vergrijzingsgolf bij en het is duidelijk waarom technici zo moeilijk te vinden zijn.”

Dus is er een interessante markt voor. “Men zegt dat er relatief veel werkloosheid is in de Drechtsteden, maar dat lost snel op. Vanuit Zwijndrecht en omgeving is een snelle verbinding naar de Botlek, de Europoort en Moerdijk. De petrochemie, metaalindustrie en automotive zijn grote werkgevers hier, met veel kleinere onderaannemers. Ik richt me vooral op die laatste categorie bedrijven. Die gaan namelijk sneller in zee met een klein uitzendbureau als Flexitalent.”

Onderaannemers groeien

De groei zit bovendien niet bij de allergrootste werkgevers, constateert Hooijmeijer. “De lage olieprijs zit offshore-bedrijven en scheepswerven dwars. Enkele grote spelers in de chemie en metaal kampen met ontevreden aandeelhouders. Deze bedrijven moeten reorganiseren en kosten drukken, dus nemen ze weinig personeel aan. Daardoor kunnen hun onderaannemers juist groeien. Zij profiteren van de vraag naar flexibel personeel en het uitbesteden van werkzaamheden.”

Mailing

Elke week krijgen meer dan duizend bedrijven in Hooijmeijers doelgroep een mailing met beschikbare kandidaten. “Mijn ambitie is om binnen vijf jaar de eerste keuze te zijn bij deze ondernemers voor het inlenen van kandidaten in techniek, logistiek en productie. Als dat lukt, zal Flexitalent ook klaar zijn om de allergrootste bedrijven te bedienen.”

Elk jaar starten meer dan duizend nieuwe flexbureaus. Ze bedienen de algemene arbeidsmarkt, maar richten zich ook regelmatig op een niche. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elke keer een nieuwkomer. Dit interview met Menno Hooijmeijer van Flexitalent is geschreven door Frans Tilstra en gepubliceerd in de juni-editie van Flexmarkt.

Starten uitzendbureau

Meer lezen over het starten van een uitzendbureau, lees ook: Drie tips voor de startende uitzendondernemer.

 

Uitzendondernemer van het Jaar 2017
Laat u zich uitdagen door inspirerende branchegenoten en een kritische vakjury? Op www.uitzendondernemervanhetjaar.nl vindt u alle details over de procedure en de inschrijving. Deelname aan de Uitzendondernemer van het Jaar verkiezing is kosteloos. De inschrijving staat open voor alle MKB-uitzendondernemers in Nederland.

 

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer