ABN AMRO: tekort aan uitzendkrachten dreigt

0

Sterke economische groei, lage werkloosheid en een voorkeur voor flex boven vast in de herstelperiode na de coronacrisis – allemaal ingrediënten voor optimisme bij uitzenders. Hun grootste probleem: waar halen we zo snel al die uitzendkrachten vandaan?

Dat blijkt uit een rapport van ABN AMRO over de stand van de Zakelijke dienstverlening juli 2021.

Flexmarkt zet enkele opvallende uitkomsten voor de uitzendbranche op een rij.

Uitzenders verwachten omzetstijging

Na een flinke deuk in het ondernemersvertrouwen in de zakelijke dienstverlening in het tweede kwartaal van 2020 (na het uitbreken van de coronacrisis), is dit ondernemersvertrouwen inmiddels weer positief (+6,5). En dat is terug te zien in de omzetverwachting, zeker bij uitzendondernemers. Het saldo uitzendondernemers dat de komende drie maanden een omzetstijging versus een omzetdaling verwacht, is zeer positief. Uitzenders zijn het veruit meest optimistisch van alle zakelijke dienstverleners.

ABN CBS omzetverwachting uitzenders
Bron: ABN AMRO (CBS)

 

Lees ook: ABU MarktMonitor: omzet uitzendbranche +33%

Krapte op de arbeidsmarkt

Maar uitzenders krijgen ook te maken met de (terugkerenede) krapte op de arbeidsmarkt. De werkloosheid in Nederland is nog altijd relatief gering. In mei van dit jaar was slechts 3,3% van de beroepsbevolking werkloos. Daarmee is de werkloosheid op dit moment vergelijkbaar met het niveau vlak voor het uitbreken van de coronacrisis. Direct na het uitbreken van de coronacrisis steeg de werkloosheid weliswaar, maar vanaf augustus 2020 nam die ook al weer af. Hoewel de economen van ABN AMRO verwachten dat de werkloosheid volgend jaar iets zal oplopen als de steunmaatregelen zijn afgebouwd, blijft de werkloosheid relatief laag. Dat betekent dus krapte op de arbeidsmarkt.

Schaarste aan uitzendkrachten

Ook ABN AMRO stelt vast dat de vraag naar uitzendkrachten weer aantrekt, mede door de heropening van onder meer de horeca. Uitzendbanen zijn volgens de bankeconomen in de lockdown veelal verschoven naar plekken waar wel voldoende werk was, zoals callcenters en pakketbezorging. Dat de vraag naar uitzendkrachten flink aantrekt komt ook door onzekerheid bij bedrijven over de nasleep van de coronacrisis. Zoals zo vaak na een crisis, geven werkgevers de voorkeur aan flexibel personeel boven vast. ABN AMRO spreekt dan ook de zorg uit dat de schaarste aan uitzendkrachten weer snel terugkeert.

Uitzendkrachten lastig te vinden

Volgens de bank is er sprake van een sterke stijging van het aantal openstaande vacatures en daarmee een sterke vraagtoename in de uitzendbranche. Binnen leisure, een sector waarbinnen veel uitzendbanen te vinden zijn, is het aantal vacatures zelfs met 196% toegenomen. ABN AMRO meldt op basis van gesprekken met uitzendbedrijven dat het voor veel uitzenders momenteel lastig is om voldoende uitzendkrachten te vinden. Dat probleem zal met een aantrekkende economie en krapper wordende arbeidsmarkt alleen maar groter worden.

Lees ook: ABN AMRO: uitzendbranche groeit in 2021 (+6%)

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer