Strevon: de bakker installeert de zonnepanelen

0

Strevon uit Utrecht detacheert zelfopgeleide zij-instromers in de techniek. Zonder ervaring. “We richten ons op mensen die handig zijn, een nieuwe uitdaging zoeken, maar geen financieel risico willen lopen.

Elk jaar starten meer dan duizend nieuwe flexbureaus. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elke keer een nieuwkomer. In de meest recente editie van Flexmarkt magazine een interview met Joost Hopman van Strevon.

 Strevon

Oprichters: Jurrian Sturm (links) en Job Bruinsma
Ervaring in de branche: beiden werkten als recruiter en teamleider bij Flox, een recruitmentbureau in Veenendaal.
Gestart: juli 2020
Personeel:  10

In 2019 gingen Jurrian Sturm en Job Bruinsma naar een leiderschapscursus namens hun toenmalige werkgever, een recruitmentbureau in Veenendaal. Daar mochten ze een speech schrijven voor hun eigen begrafenis. “Dat was een confronterende oefening”, zegt Sturm. “Ons werk richtte zich vooral op financieel resultaat. Tijdens de cursus beseften Job en ik dat het ons te weinig voldoening gaf. We willen waarde toevoegen aan het leven van mensen. Nog dezelfde avond ontstond het idee een eigen bedrijf op te richten.”

In 2020 startten Sturm en Bruinsma Strevon: een detacheerder van zelfopgeleide zij-instromers in de techniek. “Bij ons kun je de techniek instromen zonder ervaring. We zoeken mensen die handig zijn, een nieuwe uitdaging zoeken, maar geen financieel risico willen lopen. Ook op latent werkzoekenden richten we onze campagnes. Kom je elke avond moe thuis? Haal je geen voldoening uit je werk? Wil je met je handen werken? Die mensen bieden we een opleiding en de kans een nieuwe carrière te starten in de techniek.”

Onderschat niet hoe moeilijk het is om mensen om te scholen.

Goede begeleiders

De mensen die Strevon detacheert gaan bijvoorbeeld aan de slag als installatiemonteur, of installateur van zonnepanelen: beroepen waaraan een enorme behoefte is. Sturm: “de huidige mbo- en hbo-opleidingen leveren te weinig technici af, dus zij-instromers zijn steeds belangrijker. Waar moet je aan denken? Iemand die zestien jaar banketbakker is geweest, maar ook een voormalig geschiedenisleraar en een criminoloog. Iedereen zonder enige technische vooropleiding, dus ook horecamensen en pakketbezorgers. Ze doen een assessment en als ze handig en gemotiveerd genoeg zijn, krijgen ze een opleiding en een baan.”

Strevon zoekt werkgevers die de kandidaten goed kunnen begeleiden. “Zij-instromers kunnen snel afhaken als het plaatje niet klopt”, zegt Sturm. “Heb je net een kandidaat warmgemaakt om zonnepanelen te installeren, dan moet de sfeer op het werk wel leuk zijn. Wij helpen mensen niet de techniek in om ze bij een vervelend bedrijf te plaatsen. Heeft de klant voldoende hoofdmonteurs? Hebben ze het geduld om zij-instromers op te leiden? Investeren ze al in het ontwikkelen van hun eigen mensen? Als ze daar geen goede visie op hebben, dan past het bedrijf niet bij ons concept.”

Snel en sexy

Waarom lukt het Strevon wél om zij-instromers de techniek in te krijgen, waar veel andere initiatieven falen? “Dat verbaast me zelf ook nog wel eens”, zegt Sturm. “Ten eerste moet je niet onderschatten hoe moeilijk het is om mensen om te scholen. Wij hebben opleidingspartners die mensen laten slagen in de praktijk. Daarnaast moet je snel kunnen recruiten. Zeg vandaag je baan op en begin morgen aan een nieuwe carrière. Verder proberen we in onze online campagnes techniek sexy te maken. Techniek is niet alleen leuk om te doen, het is ook leuk om techneut te zijn. Dat slaat aan.”

Strevon heeft zij-instromers gedetacheerd in de regio’s Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Sturm: “ons einddoel is om jaarlijks duizend zij-instromers in heel Nederland de techniek in te helpen. Daarnaast willen we graag een platform worden, waarbij werkgevers en kandidaten elkaar online kunnen vinden, met opleiders erbij aangesloten. Verder willen we ook met eigen opleidingsplekken gaan werken, dus niet alles uitbesteden aan opleiders. En we willen een landelijk bekend merk worden. Dit alles binnen vier jaar.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is ook gepubliceerd in de decembereditie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.


Lees ook
: Je eigen uitzendbureau starten? Lees deze 10 tips

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer