‘Digitaal klaar voor de (her)start?’

0

De uitzendmarkt gaat zich in 2021 herstellen. En dus zal iedereen weer in dezelfde vijver van flexkrachten gaan vissen. Maar als je nu nog steeds niet je werving-, selectie- en intakeproces hebt gedigitaliseerd, dan vis je achter het net en worden de beste flexkrachten voor je neus weggekaapt. Dat stelt Don van Hal (Digivotion) in zijn nieuwste blog.

Laten we het rampjaar 2020 snel vergeten. Krimpcijfers van 12-15% gaan we in 2021 niet meer zien. We kunnen weer vooruit kijken. De ING en ABN AMRO zijn positief en komen met ramingen van 5-10% groei voor de uitzend/flexbranche. Ik denk dat we vanaf maart uit het diepe dal gaan kruipen.

‘War for people’

Maar dat betekent ook dat iedereen weer in dezelfde pool van flexwerkers gaat vissen. De ‘war for people’ barst weer los. Voor je het weet is er weer een tekort aan personeel. Met name in sectoren zoals ICT, zorg, onderwijs, techniek, transport en bouw wordt het lastiger voor de uitzendbranche om kwalitatief goed personeel te vinden. En dat vraagt – ik citeer ook de Rabobank – om creatieve en innovatieve oplossingen. Lees: digitalisering.

Platformen

Sinds 2018 waarschuwt de ING al voor de dreiging van ‘platformen’. In 2020 bleek dat er nog veel grotere dreigingen kunnen zijn, maar die platformen blijven het proberen. Denk aan Uber, Fiverr, Deliveroo, Youbahn, Helpling, Temper en YoungOnes. Ze blijven vechten om de nodige hobbels te overwinnen. En volgens Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital, kan het concept heel groot worden.

Hoe dan ook, het draait hier om flexibiliteit en snelheid en kwaliteit van het matchen. De technologie die erachter zit is minder indrukwekkend dan je misschien denkt. Dat kan een uitzendbureau die digitalisering serieus neemt ook doen. Dat zijn de ‘Flexbureaus 4.0’, zoals Wim Davidse deze moderne uitzendbureaus noemt. Kansen zat, als je ze maar wilt pakken.

Digitalisering werving & selectieproces

Om tijdig de beste flexwerkers weer aan te trekken, snel te matchen en selecteren en vervolgens goed in te werken, is digitalisering van je frontoffice een must. De voordelen zijn evident:

  • meer bereik – je kunt werven in heel Europa
  • sneller matchen en selecteren
  • beter ingewerkte flexwerkers

En zo duur is het tegenwoordig allemaal niet meer. Kijk naar de gratis vergadertools. Maar ook op het gebied van sollicitant volgsystemen (ATS) en sales- en marketing systemen (CRM), die de basis van de digitalisering van je frontoffice vormen, doet concurrentie netjes zijn werk. Dat kost ook de wereld niet meer.

Omscholing en verduurzaming

Wat de coronacrisis ons ook geleerd heeft is hoe belangrijk het is om flexibel te zijn in de inzet van je personeel. Niet alleen het personeel moet ‘flex’ zijn, maar je uitzendbureau ook. Je bedrijf moet ‘agile’ zijn. Daarbij speelt de kennis van je flexwerkers en medewerkers een enorme rol. Je moeten zich gaan omscholen in het gebruik van digitale tools, die onontbeerlijk zijn. En ook dat hoeft niet zo moeilijk te zijn, zoals we gezien hebben in de snelle adoptie van online vergadertools.

Dit is een blog van Don van Hal (Digivotion).

Meer inspiratie nodig?

Op 4 maart organiseert Digivotion van 10.00-12.00 een online inspiratiesessie over de kansen voor 20201. Sprekers zijn onder andere Wim Davidse (Flexmarkt, Dzjeng) en Han Mesters (ABN AMRO). U kunt zich inschrijven via de website van Digivotion.

 

Digitale onboarding: maak het persoonlijk en direct toepasbaar.

Als werkgever wil je in deze tijd snel schakelen zodat al je werknemers goed, snel en efficiënt ingewerkt worden. Directeur Gerwald van den Oetelaar van Catchphrase, een platform voor taakgerichte digitale onboarding, deelt zijn ervaring. Waar moet je op letten? Ontvang deze GRATIS download over digitale onboarding.

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

Reageer