‘Hoe meer regeldruk, hoe meer vertrouwen op automatisering’

0

Flex wordt minder flex en dat maakt het werk voor uitzenders en detacheerders lastiger, stelt Rutger de Haan, principal consultant bij Mysolution. “De positie van uitzendkrachten wordt steeds beter. Dat is op zich goed, alleen brengt dat ook strengere wet- en regelgeving met zich mee. De regeldruk voor uitzenders en detacheerders blijft maar toenemen.”

Steeds meer, strengere wet- en regelgeving – als uitzender of detacheerder is het amper bij te benen. Wat het volgens Rutger de Haan extra lastig maakt voor uitzenders is dat de wetgeving elkaar snel opvolgt en de flexbranche steeds wordt ‘overvallen’ door nieuwe regelgeving uit Den Haag. “Er ontbreekt een lange termijnvisie van de overheid. Vaak is op heel korte termijn pas duidelijk hoe de regelgeving er precies gaat uitzien. Wij merken dat onze klanten moeite hebben om dit direct in te voeren in hun processen. Het is ook voor ons een kwestie van snel reageren”, zegt De Haan, Principal Consultant bij Mysolution.

Dat het niet gemakkelijk is te werken in zo’n ‘uitdagend landschap’ legt De Haan aan de hand van een voorbeeld uit: het StiPP-pensioen. De verwachte wijziging van het Stipp-pensioen per 1 juli 2023 (waarbij de wachttijd waarschijnlijk komt te vervallen) moet nog naar de Eerste Kamer. Die moet daar nog over beslissen. Dan blijft er nog maar weinig tijd over voor uitzenders om dit door te voeren. “Wij moeten deze regelgeving dan heel snel gaan inbouwen in onze software, de update tijdig opleveren aan klanten die het vervolgens moeten installeren, testen en uitrollen. Dat is (te) kort dag”, stelt De Haan. “Er is meer implementatietijd nodig. Zeker bij automatisering heb je tijdig, duidelijke spelregels nodig.”
Mysolution is overigens ook actief betrokken en praat mee over de uitvoering van nieuwe regels om de automatisering te borgen. Zo is er een samenwerking met de ABU, NBBU en heeft Mysolution al eens in een klankbordgroep van de Belastingdienst gezeten. Allemaal om eraan bij te dragen dat nieuwe wet- en regelgeving rondom uitzenden ook praktisch uitvoerbaar is.

Standaardoplossing op maat

Mysolution levert een standaardoplossing die past bij elke uitzendorganisatie of detacheringsbureau. Op basis van jarenlange ervaring in de flexmarkt (best practices) zijn hierin de meest efficiënte processen ingebouwd. Bij elke implementatie is een bedrijfsspecifieke inrichting mogelijk. De Haan licht toe waarom Mysolution voor deze filosofie heeft gekozen. “Als een oplossing voor de ene klant goed werkt, kan die ook goed werken bij een andere klant. Je hoeft niet telkens ‘from scratch’ te beginnen. Een nieuwe klant kan profiteren van de kennis, kunde en ervaring die in de software is ingebouwd en dit snel uitrollen in zijn organisatie. Met Mysolution heb je dus in één keer een goede basis. Maar geen enkele organisatie is hetzelfde. En dus zijn er daarnaast een hoop inrichtingsmogelijkheden waarbij de software kan worden aangepast op de wensen en processen van de klant. Een standaardoplossing, op maat ingericht.”

Rol consultants

Uitzenders moeten kunnen rekenen op een softwareleverancier die voorop loopt qua kennis en kunde en dit volledig compliant kan automatiseren, stelt De Haan. Als softwareleverancier voor de staffing industrie zit Mysolution dan ook bovenop de regelgeving voor de flexmarkt. Als Principal Consultant heeft Rutger de Haan veel ervaring in payroll, HR en consulting bij staffing bedrijven. En hij is zeker niet de enige binnen Mysolution. Dat geldt ook voor de consultants. “Het is meer dan even software installeren. Wij hebben niet alleen IT-kennis in huis, maar ook heel veel branchekennis. Onze meerwaarde zit dan ook vooral in de kennis en ervaring die onze consultants meebrengen. Dat zijn vaak mensen die uit de branche komen en het uitzendvak goed kennen. De consultant moet kunnen meedenken met de klant en adviseren hoe zij bijvoorbeeld de uitbreiding van de inlenersbeloning het best kunnen integreren in hun proces.
Die adviesrol wordt steeds belangrijker,” legt hij uit. Dat maakt dat Mysolution meer en meer een kennispartner is geworden. De Haan: “Klanten kijken naar ons, willen weten hoe wij de ontwikkelingen zien, willen met ons sparren en advies over hoe nieuwe regelgeving het best binnen hun organisatie kan worden toegepast en geautomatiseerd.”

Ook voor de ontwikkeling van de software is het nodig de marktontwikkelingen nauwlettend te volgen. Zo is er momenteel een verschuiving in de markt te zien van uitzenden naar zzp. Dit komt doordat uitzenden steeds lastiger wordt door strengere wetgeving, terwijl bij zzp deze regelgeving nog achterblijft. Ook hierop moet je als softwareleverancier inspelen. Niet voor niets heeft Mysolution de zzp-functionaliteit in haar software uitgebreid.

Compliancy nummer één

Mysolution wil haar klanten het werk gemakkelijker maken door dit zoveel mogelijk te automatiseren. Een continue uitdaging, aangezien de uitzender steeds meer administratieve lasten voor de kiezen krijgt, weet De Haan. “Denk alleen al aan de inlenersbeloning, waardoor je als uitzender veel meer cao’s moet toepassen. Dan ben je afhankelijk van informatie van de inlener én van goede softwareondersteuning. Op basis van de functie in een cao het juiste loon toepassen, et cetera – het moet allemaal kloppen. Het is belangrijk dat de klant erop kan vertrouwen dat de software dit automatisch goed toepast”, vindt De Haan.

Standaardoplossing, op maat ingericht

Mysolution levert een standaardoplossing die past bij elke uitzendorganisatie of detacheringsbureau. Op basis van jarenlange ervaring in de flexmarkt (best practices) zijn hierin de meest efficiënte processen ingebouwd. Bij elke implementatie is een bedrijfsspecifieke inrichting mogelijk. De Haan licht toe waarom Mysolution voor deze filosofie heeft gekozen. “Als een oplossing voor de ene klant goed werkt, kan die ook goed werken bij een andere klant. Je hoeft niet telkens ‘from scratch’ te beginnen. Een nieuwe klant kan profiteren van de kennis, kunde en ervaring die in de software is ingebouwd en dit
snel uitrollen in zijn organisatie. Met Mysolution heb je dus in één keer een goede basis. Maar geen enkele organisatie is hetzelfde. En dus zijn er daarnaast een hoop inrichtingsmogelijkheden waarbij de software kan
worden aangepast op de wensen en processen van de klant. Een standaardoplossing, op maat ingericht.”

Compliant zijn is een steeds grotere uitdaging. “Voor ons behoort dat tot de core business. Compliancy staat bij onze klanten vaak op nummer één. De meeste (middel)grote organisatie zijn daar heel actief mee bezig. En juist dat is waar Mysolution sterk in is”, claimt De Haan. “Denk aan verloning, contracten, pensioenen, waarbij vooral de vele wijzigingen en overgangsregelingen het complex maken – dat hebben wij allemaal geautomatiseerd. Het is ons bestaansrecht. Oplossingen bieden voor complexe problemen, daar gaat ons hart juist sneller van
kloppen.’’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mysolution.

Over Auteur

Reageer