My Flexwork, online uitzendbureau als (prijs)alternatief

0

My Flexwork, een online uitzendbureau vooral gericht op laaggeschoold personeel en arbeidsmigranten, is deze week gelanceerd. My Flexwork werkt met een ander business model en dus ‘ver onder de marktprijs van traditionele uitzendbureaus’, is volledig transparant en zelfregulerend en maakt betere matches dan de intercedent. Althans, dat claimen de oprichters.

Flexmarkt in gesprek met twee van de drie oprichters van My Flexwork, Yvo Keijlewer en Mari-Jon Keijlewer, tevens directeur/eigenaar van InterActief.

Wat is My Flexwork?
My Flexwork is een online platform waar vraag en aanbod van operationeel uitzendwerk in tien sectoren (o. m. logistiek, agrarisch en productie) samenkomen, en zonder bemiddeling van een intermediair een automatische match wordt gemaakt. My Flexwork is 100% online en heeft geen front office en een geautomatiseerde back office. Mede omdat My Flexworkt een veel lagere personeelsbezetting en fysieke dienstverlening dan traditionele uitzendbureaus heeft, kan het platform naar eigen zeggen ‘een zeer scherp tarief ver onder de marktprijs’ bieden. Commercieel directeur Mari-Jon Keijlewer: “My Flexwork is een prijsalternatief voor opdrachtgevers die zelf de touwtjes in handen willen hebben.”

Waarom de arbeidsmigrant als doelgroep?
Mari-Jon Keijlewer: “Daar ligt mijn hart. En daar valt nog veel te verbeteren in de praktijk. Wij denken als sector wel dat we dat goed gereguleerd hebben, maar de arbeidsmigrant kan aan de buitenkant niet zien welk uitzendbureau goed of fout is. Wij willen de zoekende flexkrachten helpen door hen zelf de regie te geven.”
“De flexmarkt voor operationeel werk, veelal voor arbeidsmigranten, wordt gedomineerd door niet-transparante en niet-compliant uitzendbureaus. Zowel werkgevers als werknemers hebben nu geen andere keuze dan hier in mee te gaan”, voegt ceo Yvo Keijlewer toe.

Hoe weet de arbeidsmigrant dat hij met goede werkgever te maken heeft?
Mari-Jon Keijlewer: “Via reviews en ratings kunnen flexkrachten en werkgevers elkaar beoordelen. Dat maakt dat My Flexwork zelfregulerend is. De toegang van de bedrijven tot de flexkrachten hangt dus mede af van de beoordeling van die flexkrachten over hun werkgeverschap.”
Yvo Keijlewer geeft daarnaast aan dat in het systeem is ingebouwd dat flexkrachten altijd volgens de wettelijke regelgeving en heersende cao’s werken.

My Flexwork claimt een betere match te maken dan een intercedent. Hoe?
Yvo Keijlewer: “Onze zelfontwikkelde matchingstechnologie, FlexMatch, maakt inderdaad betere matches dan een intercedent. Dit komt door de techniek die wij gebruiken en het grote scala aan data van de flexkracht, van een persoonlijkheidstest tot voorkeur voor sectoren. Zo’n compleet profiel maken is uniek voor laaggeschoolden. Via algoritmes wordt de match gemaakt en dit systeem is zelflerend; keuze uit het verleden van werkgevers en kandidaten worden meegenomen bij de volgende matching.”
“Dat is een forse investering. Wij hebben met tien man twee jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling en vier full time specialisten werken dagelijks aan onderhouden en verbeteren van het systeem.”

Een online uitzendplatform naast het uitzendbureau. Holt dat het business model van uw eigen uitzendbureau (InterActief) niet uit?
Mari-Jon Keijlewer: “Wij hebben bij InterActief klanten die onze full service aanbod waarderen, maar er zijn ook klanten die vanuit hun eigen organisatie veel zelf kunnen doen en voor hen is My Flexwork een goed prijsalternatief. Bovendien denken wij vooral te concurrentie aan te kunnen gaan met andere traditionele uitzendbureaus.”
“Ik geef toe dat ik een uitzenddino ben, maar de automatisering is ook in onze sector onafwendbaar. Je moet als uitzendorganisatie je aanpassen wil je over vijf jaar nog bestaan. Dus wij zijn bereid om ons business model omver te gooien.”
Yvo Keijlewer (bedrijfskundige) valt zijn eega bij. “Het uitzendmodel van traditionele uitzendbureaus is niet langer houdbaar.” Mari-Jon: “Zeker waar het gaat om laaggeschoold personeel. Aan de ene kant full service bieden en aan de andere kant de prijsuitholling, terwijl de klant hoge verwachtingen heeft en het uitzendbureau te maken heeft met complexe wet- en regelgeving. Dat is een worsteling.”

Wat is jullie ambitie met My Flexwork?
Yvo Keijlewer: “Ons doel is over vijf jaar 1% van de totale marktomvang (ca. 29 miljard euro) in handen te hebben. Dan hoor je bij de top-20 flexbureaus.”

bekijk de site van My Flexwork.

Lees ook: Adecco introduceert platform Adia

 

 

Over Auteur

Reageer