FleXevent: hoe wordt jouw flexbedrijf future proof?

0

Het jaarlijkse FleXevent ging natuurlijk ook over de impact van de coronacrisis. Maar vooral ook over kansen op de flexmarkt voor de uitzender die zorgt dat hij ‘future-proof’ is en de technologische omwenteling in zijn sector tijdig weet te duiden.

Het door de coronacrisis uitgestelde FleXevent vond plaats op 22 september jl. in een statig omgebouwd Utrechts koetshuis. Er mochten vanwege de coronamaatregelen maar 50 flexondernemers in de zaal en die waren er dan ook. Eindelijk weer een evenement met fysieke ontmoetingen tussen flexondernemers om inspiratie op te doen. Want er was vooral veel positief nieuws.

Groei flexmarkt in 2021

Zo zijn de vooruitzichten gewoon goed. Na de economische krimp door de coronacrisis dit jaar  volgt volgend jaar herstel. “Met een verwachte economische groei volgend jaar (+3%) en een werkloosheid van 7% zijn de macro-economische vooruitzichten goed voor 2021. En dat is natuurlijk positief voor uitzenders. Zeker op langere termijn, als je de schaarste op lange termijn meerekent die door de demografische ontwikkeling onvermijdelijk is”, stelt Han Mesters, sectorbankier bij ABN AMRO, en vaste spreker op het FleXevent. De bank gaat uit van de economische wetmatigheid dat de uitzendbranche weliswaar het zwaarst wordt getroffen door de coronacrisis, maar dat deze ook als eerste weer zal profiteren van het economische herstel. Volgens de eigen recente Sectorprognose Zakelijke Dienstverlening komt de krimp van de uitzendbranche dit jaar uit op -12%. Maar de uitzendsector zal zich ook relatief sterk herstellen, met een groei van +5% in 2021.

Lees ook: Uitzendbranche klimt uit het coronadal

Han Mesters (ABN AMRO)

Giftige cocktail

Dat betekent volgens Mesters dat uitzenders al opgelucht adem kunnen halen. Integendeel. De sector opboksen tegen negatieve invloeden van buiten. Mesters: “De oekaze flex van de politiek is natuurlijk een probleem voor uitzenders. En dan is er nog de giftige cocktail van de WAB en de coronacrisis. De impact die dit heeft gehad is hopelijk voor een groot deel verwerkt, maar het eerste kwartaal zal nog spannend worden en de uitzendbureaus zullen merken dat de NOW 3 ook niet dé oplossing is.”

FlexEvent Wim DavidseRadicale jaren ’20

“OK, door de coronacrisis hebben we het moeilijk, maar daarna wordt het beter, Is dat onze conclusie?”, vroeg dagvoorzitter van het FleXevent en hoofdredacteur Flexmarkt Wim Davidse de zaal. Slechts enkelen verwachten dat het ‘nooit meer wordt wat het was’, de grote meerderheid van de aanwezige flexondernemers zijn inderdaad positief over de toekomst van de uitzendbranche. Dat is Davidse zelf zeker ook. Hij plaatste de ontwikkelingen in een breder perspectief, met volop kansen voor flex. “De afgelopen decennia was er al een stiekeme kanteling gaande op de arbeidsmarkt, maar nu zijn de radicale jaren ’20 aangebroken. De Vierde Industriële Revolutie zorgt voor een omwenteling. Robotisering zorgt voor een drastische verandering van werk. En er komen tal van nieuwe beroepen bij. Wie had er tien jaar geleden gehoord van een windturbine servicemonteur of de smart home IoT-expert?” De flexbranche gaat een belangrijke rol spelen bij het bemiddelen van die nieuwe functies op arbeidsmarkt, denkt Davidse. Hij voorspelt dat de flexmarkt als geheel zelfs komende jaren zou kunnen doorgroeien naar een omvang van 45 tot 50 miljard euro.

Flexbureau 4.0

Het thema van het FleXevent was Het Flexbureau 4.0 – hoe maak je je uitzendbureau future proof. Han Mesters (ABN AMRO) heeft vijf tips:

  1. Open kantoren; ook innoverende uitzendbedrijven als YoungCapital openen kantoren. Want voor bepaalde regiogebonden eindmarkten (bijvoorbeeld techniek) is een high touch-benadering belangrijk. Een fysieke vestiging dus
  2. Benchmark die kantoren; welke kantoren zijn de outperformers binnen het vestigingennetwerk? Waarom doen die het zo goed? De basis: data!
  3. Voor prijsverhogingen door; blijf weg uit de volumegedreven segmenten waar volumecontracten (via tenders) de markt domineren. Want zelfs bij schaarste blijven die de prijzen afknijpen
  4. Maak gebruik van AI (artificial intelligence) bij matching; de intercedent valt vaak terug op de bekende, beste kandidaat. AI gaat verder: de vacature zoekt de kandidaat
  5. Werk aan de bedrijfscultuur; de tijd harde getallen (kpi’s) is voorbij. Humanization management is de trend. Daarmee zorg je dat je een ‘employer of choice’ wordt

Lees ook: ‘Flex in transformatie’

Angst voor technologie

Een lucratieve markt dus, die flexmarkt. Ten minste als je de technologische mogelijkheden onderkent en deze als kansen beschouwt. En daar schort het vaak aan, weet Deborah Nas, trendwatcher technologie en professor aan de TU Delft, en een van de sprekers tijdens het FleXevent. “We zijn al decennia lang bang dat technologie onze banen overbodig maakt. Maar de grootste bedreiging is niet de technologie, maar de weerstand daartegen. De oudere generatie die niet mee kan komen, zich niet kan aanpassen daaraan.” Als voorbeeld noemt Nas de opkomst van internet in de jaren ’90. ‘Dat zou nooit echt iets worden’, riep men toen. En hetzelfde gebeurde volgens haar bij de eerste elektrische auto’s. “Acht jaar geleden schreven gerenommeerde Amerikaanse media heel negatief hierover. Diezelfde media zijn nu lyrisch.” Haar conclusie; “De techniek is niet de belemmerende factor voor verandering, dat is de mens zelf.”

Cobots

En de technologie heeft ook het werk in elke sector drastisch veranderd, schetst Nas. Bijvoorbeeld in de productie. “Tesla werkt in de productielijnen bijna volledig met robots.” Maar ook bij de meer traditionele concurrenten is de productie veranderd. “Zo werkt men bij Ford tegenwoordig met co-bots.” Deze collaboratieve robots maken volgens Nas een enorme ontwikkeling door. “Uitpakken, installeren en programmeren – je kunt het binnen een uur doen.” Zonder dat je veel verstand van programmeren hoeft te hebben. “Programmeren gebeurt door een beweging voor te doen, de slimme cobot doet dat dan na.”
En wat te denken van de bouw- en installatiesector, waar 3D-printers het werk sneller en goedkoper kunnen doen. “Dat betekent nog al wat voor bouwvakkers in de bouw. Er is hierdoor een trend naar modulair bouwen waarbij bouwvakkers en flexkrachten worden ingezet om bouwpakketten in elkaar te zetten.”
De grote invloed van de technologie is in elke sector zichtbaar, geen enkele uitgezonderd. Nas: “De komst van excel heeft de financieel-administratieve sector destijds totaal veranderd. Door het gebruik van AI (algortimes) gebeurt dat nu opnieuw. Een programma als Fluidly is in staat cash flows van bedrijven te voorspellen.” En denk niet dat creatieve beroepen de dans ontspringen. “Er zijn tegenwoordig websites die binnen enkele seconden een logo kunnen ontwikkelen.”

De techniek is niet de belemmerende factor voor verandering, dat is de mens zelf.”

Flexevent deborah nas
Deborah Nas, trendwatcher technologie

Google op startups

De kunst is om technologische veranderingen niet als bedreiging te zien, maar deze juist te omarmen. Als uitzenders kun je daarvan profiteren door tijdig hierop in te spelen en te weten welke functies met welke competenties op de arbeidsmarkt van de jaren ’20 vereist zullen zijn. Nas had dan ook een belangrijke tip voor de aanwezige flexondernemers die willen weten welke ontwikkelingen hun markt gaan domineren: ‘Neem vier uren in de maand de tijd om je hierin te verdiepen. Google op [sector]en kijk welke start ups er bij zijn gekomen en wat die doen.”

Over Auteur

Reageer