Gigagroeicijfers voor platform Maqqie

0

Maqqie verkondigt al een tijdje de grootste werkgever van Nederland te willen worden door de arbeidsmarkt volledig digitaal te ontsluiten. Maar waar andere grote dromers geruisloos van het toneel verdwenen, tovert Pieter Jacob Leenman over 2021 een gigagroeicijfer van 309% tevoorschijn.

Het is niet allemaal van een leien dakje gegaan, haast Pieter Jacob Leenman zich te zeggen. Tussen het bedenken van Maqqie – een open platform à la Spotify maar dan voor arbeid – en een soepel draaiend platform zaten jaren van bouwen aan een complex framework. De moeilijkheid zit volgens Leenman in de complexiteit aan de achterkant. Dat is waar andere platforms op stukliepen en waar Maqqie stug doorzette. “Inmiddels loopt hier 70 man rond, waarvan de helft IT, een groot aantal legal en nul intercedenten. Wij hebben een framework neergezet waar eindgebruikers rechtstreeks met elkaar schakelen. En daar rolt dan een contract uit dat compliant is.”

In de omzetcategorie van < 20 miljoen euro is Maqqie de snelste groeier in de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 met een omzetgroei van 309% (omzet 2021: € 13,5 miljoen).

FlexTopGroeiers 2022

Volledig transparant

Leenman ziet zichzelf als aanjager van vernieuwing. In de digitale arbeidsmarkt die hij voorstaat, zijn analoge bureaus die een factor twee rekenen voor het verlonen van iemand, geen lang leven beschoren. Zijn droom – ‘die kant bewegen we op, dat gaat ons lukken, echt’ – is een volledig transparant arbeidsuniversum, dat allang niet meer gaat over alleen flexwerk. Nee, elke vorm van arbeid kan er via zijn platform tot stand komen, van zzp tot vaste dienst. “Over een jaar of tien zijn mensen niet meer in dienst van één specifieke werkgever, maar van de arbeidsmarkt.”

Lees ook: Maqqie: ‘Wij zijn de Spotify van de arbeidsmarkt’

Leenmans overtuiging is dat de revolutie niet uit de bestaande markt zal komen. “Adecco, Randstad of Olympia krijgen dat niet voor elkaar. In het nieuwe arbeidsuniversum is plek voor een stuk of drie, vier nieuwe techspelers. Zij zullen de markt disrupten en het werkgeverschap gaan dragen. Ook in de digitale arbeidsmarkt zal nog plek zijn voor intermediairs, mits ze toegevoegde waarde hebben. We werken bijvoorbeeld nu samen met horeca-uitzendbureau Mise en Place. Zij leveren de garantie dat morgenochtend 25 kandidaten klaar staan, netjes gekleed, die met vier borden kunnen lopen.”

Focus in groei

Een digitale arbeidsmarkt werkt alleen met voldoende volume, vertelt Leenman. “Dit jaar willen we op het platform groeien naar drieduizend bedrijven en 30 duizend werknemers, met een kwart van hen dagdagelijks aan de slag. Wat omzet betreft willen we tussen de 35 en 60 miljoen euro uitkomen.”

Omzet – en dus groei – is enorm belangrijk, vervolgt hij en dan vooral focus in groei. Dus niet met hagel op allerlei proposities schieten. “Voor dit jaar ligt de focus op de B2B-as, volgend jaar meer op de employee-kant. We zijn extra snel gegroeid, omdat we ons platform ook als whitelabel aanbieden aan traditionele uitzenders, die de slag naar digitalisering zelf niet voor elkaar krijgen. De komende jaren willen we onze groei verder versnellen door aansluiting te zoeken bij intermediairs die relevant zijn in bepaalde regio’s of branches. Daarnaast blijft onze eigen salesorganisatie natuurlijk aan de weg timmeren.

Afhandeling via app

Maqqie is geen uitzendbureau in de klassieke zin van het woord. Het vraagt geen commissie voor verloning, maar een fee per succesvolle werkopdracht (7%). Aan de voorkant is het platform een open marktplaats, met profielen van bedrijven en kandidaten. Partijen kunnen rechtstreeks met elkaar schakelen. Na een match verloopt de hele juridische en administratieve afhandeling via de app, er komt geen mensenhand meer aan te pas. Het platform bepaalt automatisch wat het minimumtarief is en berekent brutoloon, werkgeverslasten, vakantiegeld en premies. Er rolt een contract uit, conform alle cao’s en wet- en regelgeving.

Dit artikel, geschreven door Annet Maseland, is gepubliceerd in het juni-nummer van Flexmarkt. In deze editie is de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 gepubliceerd. Alleen abonnees van Flexmarkt pro hebben toegang tot de digitale versie van Flexmarkt magazine.


Tijdens het FleXevent in juni deelden de FlexTopGroeiers uit de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 het geheim achter het succes van hun flexbedrijf. Kijk de video hieronder voor een impressie.

 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer