Peter Caljé (STONE): ‘scherp aan de wind zeilen in guur vaarwater’

0

STONE valt als middelgrote speler op de interim-markt misschien niet direct op maar de detacheerder/zzp-bemiddelaar heeft vorig jaar een flinke groei doorgemaakt (zie kader). Directeur Peter Caljé over het succes van het bedrijf en over ondernemen in crisistijd. “Je hoeft geen perfecte wedstrijd te hockeyen om te winnen, je hoeft alleen maar beter te zijn dan je tegenstander.”

Wat gebeurt er in jouw bedrijf als de coronacrisis uitbreekt? Hoe ga je daar mee om? En hoe zorg je ervoor dat je weer goed uit die crisis komt? In de serie ‘Flexondernemers in coronatijd’ is Peter Caljé van STONE aan het woord. Dit interview verschijnt begin september in Flexmarkt.

Peter Caljé, algemeen directeur bij STONE, staat samen met Alfons Pietersen en Edwin Ibrisimovic (mede-eigenaren) aan het roer van het bedrijf. Gevraagd naar het geheim van het succes, antwoordt Caljé eerlijk dat ondernemen ook gewoon ‘proberen’ is, ‘fouten maken’, ‘vallen en opstaan’. “Je moet je nek uitsteken en hard werken. Het kost gewoon bloed, zweet en tranen. Dus ja, we hebben een heel druk jaar gehad en eigenlijk viel de omzetgroei mij nog iets tegen.”

Lees ook: FlexTopGroeier STONE: meer omzet, meer marge

Maar op die manier is STONE er afgelopen jaar wel in geslaagd een nieuwe poot aan de organisatie toe te voegen; vanuit een nieuw kantoor in Best bedient zij nu toeleveranciers van de hightech-industrie en sinds begin dit jaar zijn al 42 man op detavast-basis aan de slag. “We zijn vorig jaar gestart met vijf of zes plannen, waarvan deze uiteindelijk echt is geslaagd”, legt Caljé uit. “Ondernemen is ook op het juiste moment de goede keuzes maken.”

Ondernemen is ook op het juiste moment de goede keuzes maken.

Vriendenkring

Hij heeft ervaring opgebouwd in de uitzendbranche als intercedent bij Tempo-Team, later directeur bij YER geworden, is peletonscommandant geweest in het Nederlandse leger en was actief in de gemeentepolitiek (D66). In al deze functies ziet Caljé zichzelf als een ‘verbinder’ en met die instelling is hij zes jaar geleden ook aan de slag gegaan bij STONE. “Het is een bedrijf met een sterk eigen karakter waar mensen op elkaar kunnen terugvallen en samen willen winnen.” Een deel van het succes verklaart Caljé dan ook door de sterke branding, de herkenbaarheid, van STONE. “Je moet je in deze flexmarkt onderscheiden als sterk merk, authentiek zijn, de Why? is binnen ons bedrijf heel belangrijk. Wij maken vrienden (en doen toevallig aan bemiddeling.) Eigenlijk zijn wij een familiebedrijf en dat uit zich ook in de persoonlijke communicatie naar kandidaten en opdrachtgevers. Wij steken daarnaast veel tijd en geld in datagestuurd werken – hoe bewegen onze klanten en kandidaten zich, maar wij blijven het zien als een vriendenkring.”

Belofte

STONE heeft bij het uitbreken van de coronacrisis dan ook direct beloofd het team (36 medewerkers) in stand te houden. “We doen er alles aan om van niemand afscheid te hoeven nemen”, zegt Caljé. Net als iedereen vreesde hij in het begin dat de gevolgen ‘rampzalig’ zouden zijn. “Je gaat op zoek naar antwoorden, maar die zijn er niet, dus was dit ook niet het moment om grote beslissingen te nemen.” De gevolgen dienden zich snel aan. “Van de 160 man die we aan de slag hadden, zijn er 30 tot 40 teruggestuurd. Dat waren weliswaar zzp’ers (die voor eigen rekening en risico werken), maar wij waren natuurlijk wel direct die marge kwijt.” De hoge verwachtingen voor 2020 heeft men moeten bijstellen. “We wilden juist dit jaar een sprong maken van 14,5 miljoen naar 22 miljoen euro omzet.”
En voor de NOW-regeling vist STONE waarschijnlijk achter het net omdat het als groeibedrijf daar minder snel voor in aanmerking komt. “Dat is jammer, want ook wij krijgen financiële klappen door de coronacrisis terwijl wij willen wel blijven investeren (in opleiding bijvoorbeeld) van onze mensen. Ik denk dat we blij moeten zijn als we dit jaar neutraal afsluiten met een bescheiden omzetgroei.”

Digitaal georganiseerd

Toch heeft deze crisis het bedrijf ook veel gebracht, stelt Caljé. “We zijn half maart in één weekend helemaal digitaal georganiseerd en dat werkt veel beter. In plaats van vergaderingen die uitlopen omdat mensen nog in de file staan, heb ik nu tussen 8.15 uur en 9.15 uur het hele bedrijf al aan de lijn gehad en iedereen weet wat hij of zij moet doen. Iedereen neemt nog meer eigen verantwoordelijkheid, spreekt de ander erop aan als iets niet is gebeurd en men pakt het met elkaar op. Die manier van werken is fantastisch.”
De mensen van STONE hebben bij het uitbreken van de coronacrisis direct de handen uit de mouwen gestoken, vertelt Caljé.  “In de eerste twee maanden hebben we ruim 750 klanten aan de telefoon gehad om te kijken hoe het gaat en om in kaart te brengen in welke behoefte wij hen nu en later kunnen voorzien. Daarop hebben we ons werk ingericht en zijn we nu druk bezig met de opvolging.”

Elke crisis kent een leercurve. De kunst is die leercurve te verkorten en zo snel mogelijk te begrijpen wat er speelt.

Moeilijke tijd

Caljé ziet ook kansen ontstaan door de crisis. “Elke crisis kent een leercurve. De kunst is die leercurve te verkorten en zo snel mogelijk te begrijpen wat er speelt en waar het naar toe gaat. En dat doen wij goed. Ik denk dat wij op dit moment ten opzichte van de concurrenten aan momentum winnen, markt veroveren.” Want als je ondanks de tegenslag het beter doet dan anderen, is dat ook goed, zo redeneert Caljé. “Je hoeft niet een perfecte wedstrijd te hockeyen om te winnen, je hoeft alleen maar beter te zijn dan je tegenstander.”
De naar eigen zeggen ‘rasoptimist’ weet ook wel dat het de komende tijd moeilijk wordt en dat de coronacrisis nog niet is uitgewoed. “We hebben dit ook nog nooit meegemaakt. Ik verwacht dat we langere tijd in economisch guur vaarwater terechtkomen. Dan komt het erop aan of je goed kunt zeilen en ook scherp aan de wind kunt varen.” Voor degene die de storm goed doorstaat, is er zeker toekomst, stelt Caljé. “Die interessante markt is er en die blijft er ook.”

STONE

STONE is een bemiddelaar van zzp’ers en interim professionals (in loondienst) in de sectoren finance, IT, HR en technologie. Het Rotterdamse bedrijf heeft vestigingen in Capelle aan den IJssel en sinds dit jaar een kantoor in Best. STONE behaalde in 2019 een omzet van 14,5 miljoen euro, wat neerkomt op een omzetgroei van ruim 20% ten opzichte van het jaar daarvoor (Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2020).

 

Lees ook de andere verhalen van flexondernemers uit de serie ‘Flexondernemers in coronatijd’:

 

FleXevent op 22 september

Als flexondernemer moet je niet alleen goed uit de crisis zien te komen, je moet ook vooruit blijven kijken. Op het komende FleXevent op 22 september a.s. in Utrecht is het thema dan ook Naar flexbureau 4.0 – het flexbureau voor de toekomst. Deelnemers krijgen antwoorden op vragen als: Wat is de impact van technologie op het werk die ons werk- en de werkvraag veranderen? Hoe herken en selecteer je talent van de toekomst? Wat is generatiemanagement en hoe ga je er mee om? Bekijk hier het programma. U kunt zich nu inschrijven voor het FleXevent.

Over Auteur

Reageer