House of HR: groei houdt aan

0

Eten of gegeten worden, lijkt het motto van de flexbranche anno 2022. Voor FlexTopGroeier House of HR is dat overduidelijk eten. Rika Coppens, CEO van het Belgische bedrijf, over de aanhoudende groei.

Sinds het Belgische House of HR in 1995 als kleine uitzender de markt betrad, groeide het uit tot moederbedrijf van inmiddels vijftig uitzendbedrijven, waaronder een vijftiental in Nederland. En de groei houdt aan.

De verklaring voor de mooie Nederlandse groeicijfers ligt voor hand. Coppens: “We hebben grote acquisities gedaan. Cohedron, een full-service provider in de publieke sector, was een belangrijke overname. Het is een bewuste strategie om te willen groeien in de publieke sector, omdat die voor stabiliteit zorgt.” Eerder dat jaar kocht dochterbedrijf Continu Solyne over, een projectbureau dat vooral overheidsinstellingen adviseert door heel Nederland, eveneens in de publieke sector. Coppens blijft ook in 2022 op het overnamepad: een Duitse IT-detacheerder en de Amsterdamse zorgdetacheerder TMI kwamen dit jaar bij de familie – “IT en zorg stonden al een tijdje op ons verlanglijstje”.


In de omzetcategorie > 500 miljoen euro is
House of HR de snelste groeier in de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 met een omzetgroei van 45% (omzet 2021: € 878 miljoen).

FlexTopGroeiers 2022

Bekijk de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2022 online.

Overnames

“Naast die overnames”, zo vervolgt Coppens, “zijn we ook in onze bestaande bedrijven – Continu, Redmore, Covebo – heel sterk gegroeid. De groeicijfers hebben ons aangenaam verrast.”
Coppens houdt zich als ceo persoonlijk bezig met elke overname. “We hebben een wishlist van interessante concurrenten, van bedrijven die ons opvallen in de markt. Bedrijven melden zich ook spontaan bij ons. Vervolgens kijken we of er een fit is.” House of HR heeft de kandidaten voor het uitkiezen en kan zich de luxe van strenge criteria permitteren. “Het moeten spelers zijn die heel hard gegroeid zijn en qua rendabiliteit beter zijn dan de markt. Verder zoeken we bedrijven die gespecialiseerd zijn, die zich in een bepaalde niche bevinden.”

Lees ook: Goed overnamejaar: ‘de flow’ is terug in de flexmarkt

Omzet steeg naar 2,2 miljard

Het Belgische bedrijf House of HR begon in 1995 als kleine uitzender en telt inmiddels ongeveer tien zelfstandig opererende platformen. In Nederland zijn dat Continu (bouw en techniek), consultant Redmore, uitzendbureau Covebo, dat bemiddelt in arbeidskrachten uit Oost-Europa, Cohedron, een full-service provider in de publieke sector en zorgdetacheerder TMI. Door zelfstandige groei en overnames steeg de omzet in 2021 met bijna 400 miljoen euro tot 2,2 miljard.

Lees ook: Amerikanen nemen meerderheidsbelang in House of HR

Alleen stevige organisaties

Een overname gaat lang niet altijd door, vertelt Coppens. “Een CEO wil bijvoorbeeld zelf vertrekken en zijn hele bedrijf aan ons verkopen en integreren. Dat willen we niet. Een ander criterium is namelijk dat een bedrijf zelfstandig kan opereren en dat het management aan boord blijft. Soms is het moment nog niet daar. Dan is de ceo nog bezig een nieuw management bij elkaar te zoeken. Wij zeggen dan: zorg dat je eerst als organisatie stevig genoeg staat en als standalone goed opereert. Over een jaartje komen we dan nog eens kijken.”

Tot slot moet het gevoel overheersen dat er een cultural fit is. Dat mag vaag lijken, maar Coppens is daar resoluut in. “Wij willen een zeker entrepeneurship zien, een drive om ervoor te willen gaan. Het liefst hebben we ondernemers die zeggen: ik wil in de drie tot vijf jaar mijn bedrijf tweemaal zo groot maken en ik wil dat jullie mij daarbij helpen. Gelijkgezinde bedrijven betekent overigens niet dat we allemaal dezelfde feestjes vieren en hetzelfde logo hebben. Onze bedrijven opereren heel zelfstandig en zijn uniek. Een detacheerder in de zorg is een ander type bedrijf dan een klassiek uitzendbureau als Covebo. We willen vooral dat het op hoofdzaken goed zit. Dat we met ons allen een quality label vormen.”

 

Tijdens het FleXevent in juni deelden de FlexTopGroeiers uit de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 het geheim achter het succes van hun flexbedrijf. Kijk de video hieronder voor een impressie.

 

Dit artikel, geschreven door Annet Maseland, is gepubliceerd in het juni-nummer van Flexmarkt. In deze editie is de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 gepubliceerd. Alleen abonnees van Flexmarkt pro hebben toegang tot de digitale versie van Flexmarkt magazine.

 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer